Franczyza ubrania to jeden ze sposobów na biznes – bez ryzyka, mniejszym kosztem i z większą szansą na osiągnięcie sukcesu. Poza franczyzą można zdecydować się również na ajencję. Czym jest i w czym się różni od franczyzy? Która forma współpracy jest bardziej opłacalna?
Ajencja to prowadzenie punkty handlowego (lub usługowego) na podstawie umowy dzierżawy. Dzierżawa dotyczy właściwie przygotowanego lokalu z przygotowanym wyposażeniem. Za to franczyza to zorganizowany system sprzedaży produktów (lub usług), na bazie ścisłej i skoordynowanej współpracy między odrębnymi przedsiębiorcami.
We współpracy na zasadach ajencji, dzierżawca otrzymuje do użytkowania w pełni wyposażoną, do tego zatowarowaną placówkę, gotową do sprzedaży towarów lub usług. Dzierżawca (inaczej ajent) nie ponosi żadnych kosztów licencyjnych i kosztów utrzymania lokalu. Jego zadaniem jest sprzedawanie towaru lub usług na rzecz podmiotu udostępniającego swój lokal.
Poza tym ajent musi założyć własną działalność, zatrudnić pracowników, zapewnić im kasy fiskalne. Musi także prowadzić daną placówkę w zgodzie z wytycznymi jej właściciela, jednocześnie regularnie się z nim rozliczając. W zamian otrzymuje stałą kwotę, określoną wcześniej w umowie, a także prowizje i bonusy, jeśli takowe wystąpią.
We franczyzie natomiast, franczyzobiorca jest właścicielem swojej firmy. Musi zapewnić lokal, opłacać go, a także zatowarować. Do tego jest zobowiązany również do opłat licencyjnych i franczyzowych, za które otrzymuje dostęp do “know how” i wsparcia oferowanego przez franczyzodawcę. Ma jednak przy tym znacznie większą swobodę działania niż ajent i zdecydowanie wyższe zyski.
Trudno jednoznacznie ocenić, która forma współpraca bardziej się opłaca. Wszystko zależy od preferencji, potrzeb i możliwości przedsiębiorcy, a także jego doświadczenia i wiedzy w danym zakresie. A także odwagi. Obie formy mają swoje wady i zalety. Zanim wybierze się tę właściwą warto mocno przeanalizować swoje plany, a także rynek oraz konkurencję.
Najnowsze komentarze